Søk i denne bloggen

mandag 11. februar 2013

Tanker om Web 2.0

For å forklare hva Web 2.0 er, må man kanskje først se på kjennetegnene til Web 1.0.
Web 1.0 er det internettet som jeg ble kjent med på nittitallet. Det besto for det meste i å kunne lese samt laste. Alle applikasjonene vi hadde befant seg lokalt og webben ble brukt til å laste ned nye spill, programmer, informasjon osv. Web 1.0 er konsumet orientert hvor bruken dreide seg om å konsumere informasjon.

Web 2.0 derimot er betegnelsen på den nye webben. Webben hvor alle kommuniserer, jobber, samarbeider, deler, informerer osv. Disse handlingene er nå uavhengig lokale applikasjoner. Man bruker en nettleser som støtter nettbaserte applikasjoner som Google Docs, Windows live, Prezi, Twitter, Facebook osv. Disse nettapplikasjonene er tilgjengelige så lenge man er på nett uavhengig av maskinvaren du sitter på. Være seg MAC, PC, Mobil eller andre duppedingser med nettforbindelse.

Dette gjør at det sosiale aspektet ved nettet har eksplodert etter innføringen av Web 2.0 med spesielt Facebook og Twitter som er blitt digitale samfunnshus. Det “farlige” med Web 2.0 er at vi nå ikke “sitter” på vår informasjon. Den lokale arbeidsstasjonen er mer en klient stasjon for å nå områdene sine på nettet. Dette gjør at andre passer på vår informasjon noe som kan by på problemer. Denne you tube videoen forklarer på en enkel måte hvordan Web 2.0 fungerer.



Som lærer har jeg tatt i bruk Web 2.0 i undervisningen min. Både Facebook, Twitter, Google Doc og Prezi, samt en rekke 2.0 verktøy på nett er en del av mine elevers hverdag.

Facebook bruker jeg til å nå elevene der de er. Dvs. jeg er IKKE venn med dem noe som jeg mener er viktig for og ikke å krysse en grense, men jeg har lukkede grupper for klasser slik at vi kan dele info, lenker og diskutere faget. I tillegg bruker jeg side funksjonen i FB for å ha en åpen fagside for alle. Det er fagrelatert info som gjelder alle jeg plasserer her.

Twitter har jeg forsket litt på og bruker den slik at elevene kan mer aktivt ta del i informasjon gitt av forfattere, politikere, institusjoner osv. Her vil førstehåndsinformasjonen være mest interessant. Ved å tagge forskjellige tweets kan eleven få en oppdatert liste over fagrelevante tweets.


Prezier den Web 2.0 applikasjonen jeg har brukt mest. Prezi.com er et ikke linjert presentasjon/ tankekart/ gruppearbeidsverktøy som gjør det mulig for elevene å samarbeide i sanntid over nettet. Dette har bert frukter i noen helhetlige og spennende presentasjoner. Dette er blitt godt mottatt av elevene som bruker dette verktøyet utover mine timer.

Google Docs bruker jeg også og da gjerne live i timen for å lage et felles referat fra undervisning ved at alle legger inn stikkord underveis. Har at blant opplevelser med dette, men sluttproduktet blir ofte brukt av elevene før prøver ol.

Wiki er nok et verktøy jeg liker å bruke da dette gir mange gode katalogiseringsmuligheter som ofte er viktig for å strukturere faget. Wikier bruker jeg hvis jeg ønske at klassen skal presentere noe offentlig til andre klasser, skoler og/eller bedrifter.

Når det gjelder blogg, føler jeg nok at det ikke er et verktøy jeg kommer til å bruke i undervisningen slik det er per i dag. Mye pga av måten innlegget blir lagt opp som standard hvor du må rulle for å komme til ønsket innlegg. Dette kan tweakes, men da synes jeg innstillingsfunksjonen er for komplisert i og med at blogg er html basert, til at det har noe hensikt all den tid Wiki er et fullgodt alternativ. Men jeg vet at noen kollegaer av meg bruker blogg aktivt i sin undervisning.


Som jeg tidligere var inne på er det med en viss skepsis at min gode gamle PC nå ser ut til å måtte pensjonere seg til fordel for nettbrett, mobiler og andre nettbaserte hardware. Det som tidligere var en personlig fysisk sikkerhet i at informasjonen din lå trygt forvart på gutterommet er nå overført til sentralenheter på nett.
Skyene dvs nettskyene er kommet for å bli, og jeg håper bare ikke de stenger sola mi ute. Eller gir den til noen andre som ikke skulle ha sett den. Jeg mener at det lukkede fora for elevarbeidsinnleveringer ol., er helt nødvendig for å sikre rettigheter til arbeid og personvern. Selv bruker jeg fronter til all innlevering og evaluering. Og synes det er et godt skille i å gjøre det.




Jeg kommuniserer og deler gjerne med elever, kollegaer og alle andre for den sags skyld i åpne forum som de overnevnte, men holder arbeid gjort av elevene i en LMS. Jeg ser for meg at blogg og wiki samt andre åpne applikasjoner kan brukes, men da kun til upersonlige oppgaver i skolesammenheng.
Men samtidig presser elevene på for å bruke alle muligheter som ligger i WEB 2.0, noe som gjør at balansegangen blir særdeles viktig for oss lærere som bruker den nye teknologien i undervisningen. Her er det viktig at vi hjelper elevene våre i nettvett og bruk av ny teknologi.

4 kommentarer:

  1. Det finnes jo også lukkede blogger, f. eks. tilbyr moava.net dette i sin løsning. Der kan læreren velge om hele klassen skal få tilgang til bloggen, eller bare læreren selv. Er det noe du ev. kunne tenke deg å benytte? Jeg personlig er litt for og imot, hva er poenget med å holde og oppdatere en blogg hvis den ikke er åpen for allmennheten? Da kan man kanskje nøye seg med å bruke lukkede forum som i LMS. Kan man overføre sjangeren blogg i et lukket fora?

    SvarSlett
  2. Det var mange flotte bilder, og nyttige lenker du hadde på bloggen din. Dette er du dreven til. Det er artig å se hvordan en blogg kan være så nyttig for andre. Jeg skal prøve å lære meg prezi nå. Takk for inspirasjonen.

    SvarSlett
  3. herlig het Ove... du tar pusten fra meg, men jeg vil gjerne lære litt av deg... liker det jeg leser:)og vi er jo kollegaer selvom vi underviser i hver våre fag:)

    SvarSlett
  4. Du virker jo veldig erfaren i forhold til web 2.0, da. Blir spennende å følge med på deg fremover.

    SvarSlett